Grupa wiekowa 4-6 lat.
Prowadząca: Magdalena Ułanowicz
Cena za cykl 12 spotkań : 750zł
Jeśli chcesz wspomóc swoje dziecko w rozpoznawaniu i oswajaniu emocji, nauce konstruktywnych sposobów ich wyrażania oraz radzeniu sobie z nimi to zapraszamy do skorzystania z naszych autorskich warsztatów. Cykl składa się z 12 spotkań trwających 60 minut każde. Jest dostosowany to dzieci w wieku przedszkolnym.
Podczas spotkań Twoje dziecko:
• rozwinie swoje kompetencje emocjonalne;
• udoskonali umiejętność rozpoznawania i wyrażania swoich uczuć;
• zdobędzie kompetencje i narzędzia, aby przeżywać je w konstruktywny sposób;
• pozbędzie się nadmiernego napięcia;
• będzie trenowało rozwój wyobraźni;
• zwiększy świadomość własnego ciała;
Z uwagi na fakt, iż zabawa sprzyja nauce oraz nabywaniu nowych umiejętności, w trakcie zajęć wykorzystujemy liczne metody aktywizujące min. takie jak: burze mózgów, mapy myśli, gry i zabawy dydaktyczne, eksperymenty, elementy dramy, pracę z ciałem, taniec, relaksację, zagadki, elementy treningu twórczości, techniki plastyczne i wiele innych.
Plan warsztatów w skrócie – poniżej znajdziecie Państwo hasłowo opisany plan warsztatów z przykładami proponowanych aktywności. Każde zajęcia mają stałe elementy w postaci rytuałów rozpoczynających, części zasadniczej i rytuałów kończących.
- Zajęcia 1: „Poznajemy się – czuję akceptację”
Tworzenie bezpiecznej przestrzeni oraz ćwiczenia integrujące grupę – wykorzystując zabawę poznajemy swoje imiona, dowiadujemy się co lubimy i co nas łączy, podejmujemy liczne aktywności.
Wprowadzenie do tematyki warsztatów – nazwanie podstawowych emocji; rozmowa na temat ich roli, zastosowania; omówienie uczucia akceptacji w odniesieniu do wiążącej się grupy; wykorzystanie ilustracji; tworzymy kłębek przyjaźni, a każdy uczestnik zabiera jego część do domu jako symbol przynależności do grupy.
- Zajęcia 2: „Czuję zaciekawienie”
Rozmowa edukacyjna – czym jest uczucie zaciekawienia, grupa podaje własne przykłady; wymyślamy ciekawe, nieoczywiste pytania, na które poszukujemy odpowiedzi; przeprowadzamy wywiady z przedmiotami; wykonujemy zadanie edukacyjne – grupa samodzielnie konstruuje telefon i formuje wnioski dot. tego, jakie warunki muszą być spełnione, aby działał; wykonujemy eksperyment pt. „Magiczna woda”; omawiamy uczucia towarzyszące przy wykonywaniu zadań.
- Zajęcia 3: „Czuję wdzięczność”
Rozmowa edukacyjna i burza mózgów – Czym jest wdzięczność? Kiedy ją odczuwamy? Jak ją wyrażamy? W jakich sytuacjach społecznych warto pamiętać o słowie „dziękuję”?
Odgrywamy role – zabawa w sklep; tworzymy przykładowe dialogi do scenek; słuchowisko – bajka o wdzięczności myszki Zosi; tworzymy pudełka wdzięczności, które dzieci regularnie mogą uzupełniać w domu.
- Zajęcia 4: „Czuję smutek”
Na zajęciach dzieci dowiadują się czym jest smutek, jak się objawia i czy w ogóle jest potrzebny.
Wspólnie omawiamy, jak wygląda smutny człowiek – dzieci pokazują smutek oglądając swoje odbicia w lustrze; poszukujemy przykładów, co robi smutek, gdy się pojawia – ćwiczenie z odgrywaniem; pracujemy na materiale – książka „Pożegnaj smutek”; tworzymy „burze mózgów” dot. przykładów, jak radzić sobie ze smutkiem – obrazujemy przykłady; zabawa wyciszająca – opowieść o deszczu.
- Zajęcia 5: „Czuję dumę”
Rozmowa edukacyjna i praca na materiale – czym jest duma i po czym ją poznać, odwołanie do doświadczeń; rozróżnienie dumy od pychy; zadanie plastyczne – przygotowujemy Dyplomy Uznania; wykonujemy ćwiczenie z woreczkami na głowach przy akompaniamencie muzyki; „Zdobywanie szczytu” – dzieci biorą aktywny udział w opowiadanej historii, pokazując gestami i ruchami kolejne działania uczestników wyprawy, o której mowa.
- Zajęcia 6: „Czuję złość/wściekłość”, „Czuję frustrację”
Rozmowa edukacyjna i burza mózgów, omówienie ilustracji – Czym jest złość? Jak reaguje nasze ciało, kiedy czujemy złość? Jak się zachowujemy? Co myślimy? Co odróżnia złość od wściekłości?
Metaforyczne ćwiczenie z balonami – poszukujemy pozytywnych i negatywnych sposobów radzenia sobie z uczuciami; ćwiczenie oddechowe – strzepywanie złości; praca plastyczna – malujemy swoją złość; omówienie ilustracji – czym jest uczucie frustracji; DIY – tworzymy wyciszającą butelkę sensoryczną.
- Zajęcia 7: „Czuję spokój”
Czym jest spokój – omówienie ilustracji oraz odwołanie do doświadczeń; wspólnie omawiamy, co możemy robić, aby wyciszyć się i uspokoić, gdy czujemy zdenerwowanie/złość; ćwiczenie z ciałem – napinanie vs. rozluźnianie; ćwiczenie oddechowe – słuchowisko „Uważność i spokój małej żabki”; dzieci wypełniają miarki ilustrując, jaki poziom spokoju/relaksu zapewnia im dana sytuacja; ćwiczenie relaksacyjne przy muzyce;
- Zajęcia 8: „Czuję zdziwienie/zaskoczenie/zdumienie”
Rozmowa edukacyjna – czym jest zdziwienie/zaskoczenie, praca na materiale, odwołanie do doświadczeń; burza mózgów – poszukujemy wyrazów/zwrotów dźwiękonaśladowczych wyrażających zaskoczenie; odgrywanie ról – „zaczarowane elfy”; wykonujemy eksperymenty – bańki w bańce, deszczowa chmurka, bańki, które nie pękają, cynamonowe zaskoczenie – omawiamy towarzyszące dzieciom uczucia.
- Zajęcia 9: „Czuję tęsknotę”
Rozmowa edukacyjna – czym jest tęsknota i czego może dotyczyć.
Praca na tekście „W królestwie uczuć” z elementami dramy – zaaranżowanie Królestwa, w którym dzieci wcielają się w mieszkańców – odnajdują na sali kopertę z listem Królowej zaadresowanym do Króla i Mieszkańców Królestwa; omawiamy uczucie tęsknoty w odwołaniu do odczytanego listu; opowiadanie – Tęsknota Króla i jego sposoby radzenia sobie z nią, odwołujemy się do własnych doświadczeń; prace plastyczne i manualne nawiązujące do odczytanych tekstów; tworzymy „Górę Tęsknoty” – dzieci, zdobywają chorągiew, na której składają odcisk palca umoczonego w farbie – chorągiew mocują na szczycie Góry Tęsknoty;
- Zajęcia 10: „Czuję strach„
Zagdaka i rozmowa edukacyjna – czym jest strach, kiedy go odczuwamy, jaka jest jego funkcja – praca na materiale; tworzymy „mapę strachu” – burza mózgów dot. poszukiwania sposobów radzenia sobie ze strachem; na rysunku człowieka dzieci zaznaczają, w jakich częściach ciała można odczuwać strach; odczytanie książki – „Pożegnaj strach” – omówienie uczuć bohaterów; poszukujemy przykładów, co można zrobić, aby poczuć się lepiej lub bezpieczniej w sytuacjach, gdy odczuwamy strach; przykłady odnosimy do stworzonej na początku zajęć mapy strachu.
- Zajęcia 11: „Czuję radość/szczęście”, „Czuję ekscytację”
Rozmowa edukacyjna i burza mózgów – Czym jest radość? Jak możemy ją wyrażać? Czy można płakać ze szczęścia?
Omówienie zdjęć – po czym poznać radość; ćwiczenie „Kucharz emocji” – tworzymy przepis na radość i szczęście; zabawa „He, he, he” – sprawiamy, aby śmiech krążył po sali; burza mózgów – czym jest ekscytacja i czym różni się od radości, przywołanie przykładów i praca na materiale; metaforyczne opowiadanie „Plecak radości”, praca w grupie – tworzenie wspólnego plecaka radości; zabawa ruchowa – taniec radości.
- Zajęcia 12: Zakończenie
Ćwiczenia i zadania mające na celu przypomnienie poznanych emocji oraz uporządkowanie wiedzy na ich temat.
Na koniec zajęć dzieci otrzymują dyplomy.